سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا می میرند-راهبرد معاصر

سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا می میرند

معاون وزیر بهداشت در تشریح عواقب خطرناک آلودگی هوا بر سلامت انسان ها اظهار داشت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا در دنیا می میرند که این امر نشان دهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آن است‌.
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - 2019 December 14
کد خبر: ۳۰۷۸۲

به گزارش راهبرد معاصر؛ آلودگی هوا به معنای مخلوط شدن هوا با گازها،قطرات و ذراتی است که کیفیت هوا را کاهش می‌دهند.در شهرها، ماشین‌ها و اتوبوس‌ها، هواپیماها و نیز صنایع و ساختمان‌سازی ممکن است باعث آلودگی هوا شوند.


در خارج از شهرها غبار حاصل از شخم زدن زمین به وسیله تراکتورها، ماشین‌ها و کامیون‌هایی که در جاده‌های شنی یا خاکی می‌رانند، ریزش کوه و دود حاصل از آتش سوزی بیشه‌ها و مزارع باعث آلودگی‌هوا می‌شود.


یک عامل مهم دیگر آلودگی هوا در اغلب شهرهای بزرگ گاز ازن در سطح زمین است. ازن در سطح زمین هنگامی تشکیل می‌شود که گازهای آلاینده حاصل از اتومبیل‌ها و سایر وسائلی که سوخت مصرف می‌‌کنند با نور خورشید واکنش می‌کند؛ در نتیجه گاز ازنی به وجود می‌‌‌‌آید که برای انسان سمی است.علیرضا رئیسی با اعلام این مطلب گفت: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، سالانه هفت میلیون انسان بر اثر آلودگی هوا در دنیا می میرند که این امر نشاندهنده وسعت درگیری کشورها با این موضوع و اهمیت توجه به آنست‌.


وی افزود: نگرانی شدید سازمان بهداشت جهانی اثر آلودگی هوا بر کودکان به عنوان آینده سازان و مولدان جامعه فرداست.وی ادامه داد: عوارض کاهش وزن نوزادی، کاهش وزن زمان تولد، بیش فعالی، اوتیسم، کاهش رشد مغزی، عفونت دستگاه تحتانی تنفس، آسم و سرطان خون بر کودکان بر اثر آلودگی ثابت شده است.


معاون وزیر بهداشت با اشاره به مرگ سالانه ۶۰۰ هزار کودکان زیر پنج سال ناشی از آلودگی هوا در جهان گفت: ۳۶ درصد علت مرگ های مرتبط با ریه، ۳۴ درصد سکته‌های مغزی و ۲۵ درصد سکته های قلبی در افراد ناشی از آلودگی هواست.

 

وی افزود: آلودگی هوا بیماری های زیاد و بار بیماری های گسترده ای به کشورها تحمیل می کند، از این رو نیازمند توجه ویژه است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار